Det djuriska språket

Tittade på språkresan igår och på slutet så sa programledaren att svenskan är det djuriska språket.

"hungrig som en varg"
"högsta hönset"
"apa sig"
"grisig"
"stolt som en tupp"

exemplena va många men så rätt.

Senare kunde jag inte somna och låg och funderade på detta... hur kommer det sig att man säger just högsta hönset? i hönshuset är det väl ändå tuppen som är högst och han är ingen höna eller? Jag har letat runt på det interaktiva och försökt komma till en slutsats men det ända jag får fram är höns... inget om vad hona respektive hane kallas, och tittar man på höna i ordlistan så får man fram en massa böjningar av olika slag men inte vad det är. Så vad är egentligen tuppen? en höna (likheter finns) med snopp eller bara en fågel rakt upp och ner?

Nu skall jag fundera på annat en stund, men ni andra kanske kan komma med era tankar och funderingar kring detta med höna och tupp

PS. Maximus sover utan blöja på natten numera :) DS


Kommentarer
Postat av: emma

de e ju som i de mänskliga samhället.. mannen TROR att han står högst i rang, men alla vet vi ju att kvinnan e jävligt mycke bättre :)

2009-11-24 @ 00:54:47
URL: http://emzingen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0